Gönderen: tkececi | 2010/03/27

Dikkat ! İçeride matematik var!


Yaşıdığımız toplum olanca hızıyla büyük miktarlarda matematik tüketmesine karşın, bunların hemen hepsinin Içindeki matematik perde arkasında gerçekleşmektedir. Çünkü ait olduğu yer orasıdır. Bir araçı sürerken tüm otomasyonun nasıl çalıştığını, bilmeniz gerekmez. Sadece sürüş keyfini en iyi şekilde yaşamak istersiniz. Aynı şey bir telefon için, ya da mp3 çalıcı içinde geçerlidir. Birileri zaten onların daha önceleri, doğru ve düzgün çalışabilmesi adına gerekli doğru matematik için endişe etmişlerdir. Bize sadece onları kullanmak düşer.

Oysa içinde mateamatik olan herşeyin üstüne buna dair bir etiket yapıştırmış olsaydık, acaba etiketsiz kaç şey elimizde kalırdı? Şöyle bir dönüp etrafına kısa bir göz atmanız bile etrafınızda uçuşup duran matematikleri farketmeniz için yeterli olacaktır. Elektronik olan olmayan tüm eşyalarda, evde, okulda, iş yerinde, sinemada, çizgi filmlerde, internete, …vs. Bizler tüm bunların içindeki mateamatiğin ne olduğuna aldırış etmeden kullanmaya devam ediyoruz. Gene de o şeylerin hayat bulabilmesi için bir yerlerde onlara dair matematiğin birilerince biliniyor olması gerekmeye devam edecektir.

 

 

 

Matematiğin benim için ne yaptığını söyleyeyim: İçinde yaşadığım evreni yeni baştan farklı gözlerle görmemi sağlıyor. Sadece gözümün gördüğü yerlerde değil onların bile çok ötesinde bir yerlerdeki herhangi birşeyin beni burada nasıl etkileyebileceğini matematik sayesinde öğreniyorum. Doğada sözüm olan kendiliğinden oluştuğu sanılan binlerçe gizemli şeyin nasıl meydana geldiğini gene mateamtik sayesinde keşfedebiliyorum.

 

 

Yağmurlu bir günde oluşan gökkuşağını, ben de herkes gibi zevkle seyrediyorum. Ama onun sadece renkli bir ışık oyunu olmayabileceğini ve oluşumunu sağlayacak başka unsurların var olduğunu da  düşünüyorum. Renkerinin neden bu kadar parlak olduğunu, neden hemen yağmurdan sonra olduğunu, neden renkleri karışmıyor, neden dairesel bir şekilde oluyor gibi detayları da sorgulamaya devam ettiğimde bir noktaya varıyorum: O şey benim için hala harika bir doğa olayı olmaya devam ederken, aynı zamanda bilinmezliğinden de sıyrılıp anlayabileceğim ve bundan dolayı da ayrıca zevk alabileceğim bir konuma ulaşıyor.

 

 

(Not: Neden renkler karışmıyor ve neden dairesel görünüyor sorularının yanıtı şeklin geometrisinde saklıdır. ışık, bir yağmur damlasının içinden etrafa yayıldığında, damlanın küresel şekli ışığın belirli bir yönde çok güçlü bir şekilde odaklanmasına yol açar. Bu şekilde her bir damla parlak bir ışık konisi yayarken, konideki her bir açi da farklı renkler için farklı şeklide oluşur. Biz gökyüzüne baktığımızda yağmur damlalarından gelen belirli doğrultudaki konileri görürürüz. Bu doğrultular her renk için ayrı bir daire şekli oluştururlar. Böylece her renk için oluşan ayrı ayrı eşmerkezli  daire yayları meydana gelir.)

 

 

Matematik sayesinde gökyüzündeki olayları değil, yeryüzündeki ve evrennin herhangi bir yerindeki olayları da değerlendirmek çok daha kolay olmaktadır. Böylece dünya denen şu küçükük gezegende kısacık hayatlar yaşamaya çalışan biz ölümlüler, matematiksel bakış sayesinde, tüm bu olup bitenlere sadece şahit olmaktan çıkıp, bir şekilde dahil olmayı da başarabiliyoruz. Kendi payıma bu durum bana biraz daha çok yaşama sevinci veriyor. En azından artık yaşamımın o kadar da boşuna geçmediğini görüyorum. Yaşamın her bir saniyesinin farkına vararak ve daha bilinçli bir hayat sürdürebilmek için bana bir fırsat verildiğini görüyorum.


Bir Cevap Yazın

Kategoriler

